Draci na obloze
Draci na obloze
Nalezli jsme stopy pravěkých předchůdců draka... a máme řadu mýtů o dracích. Pohádky... fantastické příběhy... dávné mýty...
Jak jsou tyto zprávy vlastně staré? Je vůbec možné vážně
tvrdit, že vyprávění o dracích je staré, jako lidstvo samo? Dochovaly
se vůbec v nejstarších známých zápisech nějaké dračí mýty?
Odpověď je... na nebesích.
Hvězdný záznam
Hvězdy jsou stálice a svoje postavení na nebi nemění. Respektive,
mění tak nepatrně a tak dlouho, že je to z hlediska lidské kultury
nesledovatelné (řádově v desítkách tisíc let).
Takový pevný bod je z hlediska historie a kultury vůbec nesmírně
důležitý; mění se totiž jinak skoro všechno. Lidé bez znalosti písma si
pamatují, jak je zjištěno, obvykle několik málo generací dozadu;
dřevěné nástroje se rozpadají, z povrchu planety mizí i celé vesnice a
města. Ani kámen, který je podstatně trvalejší, nemůže s hvězdami
soutěžit. Ostatně, lidé ho dovedou k záznamu paměti využít jen několik
tisíciletí. Není náhoda, že kamenná stavba vznikla téměř současně s
písmem; byly to první pokusy, jak řece času vyrvat alespoň něco a
zachovat to navždy.
Dnes jsou názvy souhvězdí a jejich podoba definitivně zachyceny v
díle Klaudia Ptolemaia, zvaném Almagest (a které se do Evropy dostalo
přes Arábii). Almagest znal 48 hlavních souhvězdí (z dnešních 88).
Jenomže názvy a podoba některých z nich jsou daleko starší; nikoho by
asi nepřekvapilo, kdyby názvy souhvězdí vznikly v dobách, kde už jim
písmo nemůže přijít na pomoc. Máme několik nepřímých důkazů. Ve
Španělsku existuje obraz na skále, který je vykládán jako měsíční fáze,
a je nejméně 20.000 let starý. K astronomickému významu dávných
megalitických chrámů, jako je Stonehenge (2700 př.n.l.), se přiklání
dnes většina badatelů. Na tom, že se na oblohu velmi pozorně dívali již
pravěcí lovci, když hledali správný směr, není asi nic překvapivého.
Víme poměrně bezpečně, že hlavní souhvězdí jsou původu Sumerského
a Egyptského. Zvýšená pozornost je, pochopitelně, věnována souhvězdím
ekliptiky (kudy prochází zdánlivá dráha Slunce), a souhvězdím výrazně
jasným. Existuje znamenitý egyptský reliéf, kde je identifikovatelných
11 z 12ti souhvězdí zvířetníku (to sporné je Rak; a kdo ho zná, nediví
se). Souhvězdí Orion představuje lovce opravdu od nepaměti; slovo samo
je Sumerské (značí Uru-ana, čili světlo oblohy), a je to zřejmě vůbec
nejstarší vlastní jméno, které existuje.
Souhvězdí Draka očima astronoma

To, co nás zajímá, je souhvězdí draka (Draco). Upřímně řečeno, drak
není souhvězdí ani ekliptické, ani nějak dvakrát výrazné. Spousta laiků
si ho ani nevšimne.
Přesto lze tvrdit, že drak mezi ta úplně nejstarší souhvězdí
lidské kultury patří; nachází se totiž na ostře sledovaném místě, mezi
Velkým a Malým vozem, neobyčejně blízko světového severního pólu. Díky
takzvané precesi světové osy - tedy, že samotná zemská osa se mění v
průběhu 26.000 let a opisuje na obloze kruh - byla v roce 2830 před
naším letopočtem Alfa Draconis - čili Thuban - Severkou. Díky tomu máme
pojednou nečekaně přesné datum, kdy víme, že souhvězdí prostě muselo
být popsáno (pokud se tak nestalo daleko dříve). Rok 2830 před Kristem,
pro srovnání, je doba, kdy vznikaly některé megalitické chrámy na
Západě Evropy (Stonehenge ještě ne, ale Carnac ve Francii částečně
ano); ještě nestála ani první pyramida v Sakáře, a v Mezopotámii stálo
několik prvních - a rozhodně ne největších - zikkuratů. Jsme na počátku
architektury, písma a vůbec kultury.
Zatímco my se dnes učíme hledat severní pól pomocí protažení
zadních kol Velkého vozu, činili tak zřejmě staří Sumeřané a Egypťané
tak, že hledali Thuban zřejmě pomocí zadních, nejjasnějších kol Malého
vozu (hvězdy Pherkad a Kochab), a Mizaru (slavné násobné hvězdy v oji
Velkého vozu) - Thuban je zhruba na poloviční cestě mezi nimi. Stejný
recept pro nalezení Thubana platí samozřejmě i dnes, jen severní pól už
tu není.
Neméně zajímavá je i podoba hvězdného Draka. Nejnápadnější je
hlava, tvořená čtyřhvězdím Gama - Eltanin, Beta - Alwaid, Ný - Kuma a
Ksí -Grumium, která se nachází hned vedle Lyry a Labutě. Dodat lze, že
nejjasnější z nich je Eltanin, což je jméno, které znalý drakovědec
snadno rozluští. A zdánlivě nenápadná Kuma je dvojhvězdou, kterou
rozlišíme i okem, pokud se díváme pozorně.
Od hlavy draka se vine dvakrát prohnutá řada hvězd, jejichž jména
jsou Delta - Al Tais neboli Nodus II, Epsilon - Tyl, Tau, Chí, Psí -
Dziban, Omega, Dzéta - Nodus, Eta, Théta, Iota, Alfa - Thuban a Lambda
- Gianfar. Mimochodem, kromě jména El Tanin mají prý v arabštině s
drakem leccos společného i Al Tais a Thuban...
Drak patří mezi souhvězdí cirkumpolární - to znamená, že z oblohy
nikdy nesleze, a můžeme ho vidět v kterékoli roční době. Také to
znamená, že ho - narozdíl třeba od Oriona - lze vidět v různých
polohách (tedy i hlavou dolů).
Prvá poloha draka ukazuje tvora s vyklenutým hřbetem a vysoko
nesenou hlavou, jako u labutě či sauropoda (pro plazy dost podivně) - a
tato elegantní křivka je skoro nedílnou a nepřehlédnutelnou součástí
čínských draků. Lze se tedy právem domnívat, že v Číně znali draka v
téže době (ostatně, sever byl pro ně v roce 2830 př.n.l. na stejném
místě). Podle této prvé polohy drak nemá žádná křídla, a je vlastně
hadem.
Obrátíme-li draka hlavou dolů (jak je i na našem vyobrazení), má
naopak nesmyslně vyhnutý krk shora dolů.... a nebo to spíše vypadá
docela jako skoro přímý tvar s křídly.... čímž se opět potýkáme s
dvojznačností draka s křídly a bez křídel, která se vine celým naším
putováním za draky. Lze těžko říci, které vyobrazení je "správné" - je
to stále stejný drak, jen různě obrácený...
Krátké zastavení v Číně
Než se budeme blíže věnovat mytologickému vysvětlení hvězdného
draka, je třeba si povšimnout toho, jak tento problém vnímali staří
Číňani, kultura srovnatelného stáří s Egyptem a Sumerem. Zdejší mýty
lze datovat minimálně od r. 2800 př.n.l., kdy žil první doložený císař
Fu-Si; lze předpokládat, že přinejmenším mýtus o stvoření světa již
tehdy existoval (protože je obvykle mezi tím nestarším, co která
kultura zná). Podobnost stáří mýtů v Číně a v Evropě je tedy značná; za
doložitelné je můžeme v obou případech považovat v roce 2800 př.n.l.,
což zcela souhlasí s astronomickým zjištěním ohledně severního pólu. A
ani zde to nebrání domněnkám, že v Číně znali souhvězdí daleko dříve.
Úplně první mytologický drak v Číně je zlý černý drak nebeský,
který ohrožuje stvořitelku lidí, pramatku jménem Nu-wa. Jakékoli
podrobnosti o něm v mýtu chybí. Je ale velice důvodné ho ztotožnit s
drakem, který byl k vidění i na čínské obloze, a to na jejím samotném
vrcholu.
Tento drak potom vyvrací celou řadu tradovaných pověr o čínských
dracích - například už tím, že je zlý. S jeho létáním se to má úplně
stejně, jako u jeho západního protějšku; může mít křídla, nebo je
nemít, podle toho, jak ho obrátíme. Protože jde ale o draka nebes, je
skoro jisto, že létat uměl - a pokud neměl křídla, pak zřejmě létal
díky své mocné duchovní síle...
Krátké zastavení u svatého Jana
V druhém pokračování už byl zmíněn drak ze Zjevení svatého Jana,
který "Vocasem svým strhl třetí díl hvězd z nebe a svrhl je na zemi".
Nechme stranou všechny ostatní detaily, kterými Jan svého draka
přizdobil, a povšimněme si toho, že ho umístil na oblohu, odkud ho
archanděl Michael a ostatní andělé musí pracně svrhnout.
Tušíme, proč tak učinil - drak na obloze prostě byl již dáno
předtím; a odedávna měl pověst velmi nebezpečného monstra. Drak, který
je zároveň Hadem... ultimátním monstrem, symbolem vší hrůzy, které Jan
ještě vylepšil o duchovní rozměr - jeho drak je i Satanem, dávným
nepřítelem lidstva od dob stvoření.
Což nás vede k opatrnému dohadu, že dávný čínský mýtus je zřejmě v
naprosté shodě s evropským, již zapomenutým, ze kterého zbyl už jenom
ten drak na obloze...
Ještě kratší zastávka u starých Řeků
Řekové, velkovýrobci světové mytologie, na nebeského draka
pochopitelně také nezapomněli. Existuje zde drak z příběhů o Héraklovi,
konkrétně jedenácté práce, kdy měl hrdina donést zlatá sluneční jablka
ze zahrady Hesperidek, která hlídal drak Latón.
Jenomže když ten příběh vyslechneme, je o všem možném, jen ne o
drakovi; vypráví, jak Hérakles přelstil Atlase, a drak je celkem
podružný. Pramálo se dozvíme o tom, jak vypadal (dle jedné verze měl
sto hlav), a Hérakles s ním v mnoha verzích vlastně nebojuje vůbec.
Málokdo bude pochybovat o tom, že mýtus o Héraklovi byl k
souhvězdí připojen dodatečně, a původně s ním neměl nebeský drak nic
společného.
Krátké zastavení u J.R.Tolkiena
Velký znalec mýtů a stvořitel prototypu všech fantastických říší má
ve svých příbězích draka, jehož podobnost drakem nebes je patrná na
první pohled. Nevíme, zda Tolkien musel znát čínskou verzi draka; co
znal ale naprosto jistě, byl drak svatého Jana.
Znalci již tuší; jde o Ancalagona Černého, "největšího draka",
který byl ve Válce hněvu - čili v samém závěru Silmarillionu - svržen z
oblohy. Je škoda, že i Tolkien byl velmi skoupý na slovo, a nechal nám
o něm tak stručný záznam. Víme pouze, že hrdinným drakobijcem nebyl
nikdo jiný, než Earendil Námořník; a že drakovo tělo pobořilo věže
Thangorodrim. Potom se ještě o tomto drakovi zmiňuje jednou Gandalf -
"žádný drak, ani kdyby to byl sám Ancalagon Černý, by nedokázal ublížit
Jednomu Prstenu..."
Původ nápadu je zřejmý - Tolkien využil již existujícího mýtu. Tím
spíše, že i Earendil je vlastně Hvězdoplavec; jeho loď, se Silmarillem
na přídi, je věrnou kopií skutečné velkolepé lodi Argo, která se dodnes
plaví na jižní obloze. Argo je u nás bohužel z větší části neviditelná;
a v současnosti je rozdělena na souhvězdí Lodní zádě (Puppis), Plachet
(Vela) a Kýlu (Carina), kde je právě vpředu mimořádně jasná hvězda
Canopus.
Návrat mýtického černého draka nebes
Dračí mýtus, který se váže k souhvězdí draka, vlastně mýtem ani
není; je to neurčité torzo, prchavý dojem nekonečné, nezemské hrůzy a
nepřátelství, která probleskuje neurčitě všemi nejstaršími kulturami
lidstva. Původ spojení draka s kosmickým děsem je trochu záhadný. V
pozadí může být genová paměť lidstva z dob, kdy lidé válčili s
dinosaury, jak se domnívá Carl Sagan; nebo je za tím strach z neznámých
mimozemských hrůz, jejichž odezvu najdeme v díle spisovatele
H.P.Lovecrafta, případně mnohem novějšího Vetřelce. V každém případě je
tento pocit nejpůvodnějším a nejsilnějším, jaký draci v lidstvu
zanechali.
A co je nejdůležitější - draka spatřovali na nebi lidé od dob
starších, než je písmo a kultura, a to prakticky ve všech místech
světa, kde nějaká kultura vznikla. Neexistuje žádný prokazatelný
okamžik, kdy si tento mýtus někdo vymyslel. Ať s tím věda souhlasí,
nebo ne, lidstvo nikdy nežilo bez draků.